Der skal mere end de klassiske lederkompetencer til, når det handler om ledelse af bestyrelser. I bestyrelsesarbejdet er forkvinden ikke CEO, men anfører for et hold af ligeværdige. Og den dygtige anvendelse af de emotionelle kompetencer er en forudsætning for at lykkes med opgaven.
Skrevet af: Line Ghisler
Selskabsloven anviser en række formelle opgaver, som en bestyrelsesforkvinde m/k skal varetage i samarbejde med de øvrige bestyrelsesmedlemmer. Det omfatter at tage hånd om virksomhedens finansielle forhold, kapitalberedskab og sikre regnskabsaflæggelse, risikostyring samt på aktionærernes/ejernes vegne at fungere som arbejdsgiver for direktøren. Bestyrelsesforkvinden skal værne om selskabets værdier og beskytte aktionærernes interesser. Disse opgaver løses i samarbejde både internt i bestyrelsen og med direktøren og resten af direktionen.
De ukendte forventninger til bestyrelsesarbejdet
Dette er kendte mål og opgaver for en professionel bestyrelse. Men fokus skal også være et andet sted, hvis der skal skabes vækst og værdi.
Som bestyrelsesforkvinde er dit ansvar at sikre holdet, der kan løse opgaverne. Her er det ikke nok at have tunge, faglige kompetencer repræsenteret. Fundamentet for et værdiskabende bestyrelsesarbejde er i høj grad også relationer og samarbejde. Som i fodbold er det ikke en flok af individuelle stjernespillere, der skaber stjerneholdet. Det er samspillet. I den sammenhæng har bestyrelsesforkvinden (eller -manden) en afgørende rolle at sætte, lede og i en vis udstrækning coache holdet på banen.
Ledelsesopgaven i bestyrelser er noget særligt
- For det første ses en bestyrelse ikke særligt tit, måske kun 5-7 gange årligt, og i nogle sammenhænge til et forlænget seminar over et par dage. Det betyder, at der er kort tid at få samarbejdet på plads. Det stiller høje krav til bestyrelsesmedlemmernes evne til at skabe stærke relationer.
- For det andet er opgaven fundamentalt set forskellig fra lederrollen i en virksomhed. Direktør og direktion i virksomheden skal skabe vækst og udvikling og besidde en vis risikovillighed. Bestyrelsen skal tænke langsigtet, værne om selskabets værdier og agere aktivt, hvis noget truer virksomhedens eksistens. Den skal sætte rammer og sikre handlingsalternativer.
- For det tredje er persongalleriet et andet end i direktioner. Bestyrelser består ofte af profiler, som selv sidder eller har siddet på tunge ledelsesposter med beslutningsansvar. De er vant til at sætte og forfølge mål og er gode til at skabe resultater. Der er et solidt fundament af IQ og typisk også en vis portion dominans, drive og ego.
Bestyrelsesforkvinden har ofte selv siddet som CEO, ejerleder eller i direktionen.
EQ er en vigtig bestyrelseskompetence
Fordi ledelsesopgaven er særlig, vil jeg argumentere for, at en høj grad EQ – emotionel intelligens – er endnu vigtigere i bestyrelser end i vante ledelsesrammer. Det bekræftes af et internationalt Insead studie fra 2016[1]. Her fremhæves tre evner, som en bestyrelsesforkvinde (eller -mand) bør besidde.
To af dem er i høj grad er funderet i EQ:
- Engage: Evne at aktivere bestyrelsens kollektive kompetencer og lede i et respektfuldt og tillidsfuldt rum. Der skal stilles krav og skabes plads til forskellige synspunkter og meningsudvekslinger. Sagt med andre ord: Et rum karakteriseret af mere ydmyghed og mindre ego.
- Enable: Evne til at stille krav og skabe strukturerede rammer, så alle medlemmer udfolder sit talent og præsterer deres bedste. Det kræver forberedelse og opfølgning – specielt når bestyrelsen ses så sjældent.
- Encourage: Evne at motivere og opmuntre bestyrelsen, så der er rum for udvikling og læring. Selvom nogle CEOs vil mene, at de er vant til, at der er koldt på toppen, så er der fortsat behov for menneskeligt nærvær og anerkendelse. Empati og medmenneskelig forståelse er nøglekompetencer.
Rollen som bestyrelsesforkvinde kræver både de klassiske ledelseskompetencer, men i høj grad også de kompetencer, der får mennesker til at yde deres bedste. Som leder af et hold af ligeværdige bestyrelsesmedlemmer med hver sit kompetencefelt, der kun mødes få gange om året, er den gode forståelse af, hvordan man leder med emotionelle kompetencer en forudsætning for at lykkes med opgaven.
[1] “Board Chairs’ Practices across Countries. Commonalities, Differences, and Future Trends”
Om Bestyrelseskvinder
Bestyrelseskvinder er et netværk for kvinder, der kan og vil arbejde i bestyrelser og advisory boards. Det er netværkets ambition er at understøtte netop små og mellemstore virksomheder i at realisere vækstpotentiale ved at professionalisere bestyrelsesarbejdet.
Ud over at bidrage med kompetencer til at styrke landets mange mindre og mellemstore virksomheder er det målet at inspirere flere kvinder til at få interesse i og erfaring med bestyrelsesarbejde og skabe synlighed om de kvinder, der både kan og vil.
Om forfatteren
Af Line Ghisler, Director of Digital Sales i Danske Spil og medlem af bestyrelsen i H.J. Hansen Vin. Se Lines bestyrelsesprofil her.
Blogindlæg på bestyrelseskvinder.dk er altid udtryk for forfatterens egne synspunkter.