Professor Mette Neville er én af vores gode venner, og vi trækker tit og ofte på hendes viden om det værdiskabende bestyrelsesarbejde.
Derfor var vi selvfølgelig også med, da hun på årets Back to Business på Aarhus Universitet talte om “Bestyrelsen i en digital og bæredygtig tidsalder”.
Baggrund
Vi soler os generelt i en høj grad af digitalisering i Danmark, og skiftende regeringer undlader heller ikke at fortælle om Danmark i den digitale føretrøje.
Men hvis vi virkelig dykker ned i detaljerne, viser det sig, at SMV’erne halter efter. Her er forretningsmodellerne under pres, og det dér med digitalisering med digitalisering er enormt svært at tage fat på.
For hvor skal man overhovedet starte? Digitalisering kan jo så uendelig meget. Skal vi fx fokusere på automatisering af de administrative processer, på digitalisering af kerneprocesser, på digitale salgs- og kommunikationskanaler, eller på stærkere og / eller nye værditilbud?
Som en bestyrelsesformand fra forskningsprojektet “SMV-bestyrelsen som Digital Katalysator” udtrykte det:
Hver gang jeg løfter på tæppet for digitalisering, ligger der et monster dernede og skriger af mig.
Jeg har brug for at få det brudt ned i bidder.
Og det indfanger i virkeligheden hele pointen: Hvis mulighederne er uendelige, og hvis hverken ejerlederen eller bestyrelsesformanden har et overblik – hvad gør man så?
Heldigvis har Mette svaret: Man starter i forretningen, og man går strategisk til værks.
Bestyrelsens arbejde med og fokus på digitalisering
Nogle tal:
- Kun 38 % af SMV’erne har en nedskrevet strategi med handlingsplaner og delmål. Det er en udfordring, når vi ved, at fokus på strategi er en direkte vej til vækst
- 35% af SMV’erne forstår vigtigheden af digitalisering men mangler overblik over, hvor det kan skabe mest værdi
- I juni 2017 mente 84% af adspurgte bestyrelsesmedlemmer, at digitalisering er direktionens ansvar
- I juni 2019 var det heldigvis 61% af alle bestyrelser, der har sat digitalisering på bestyrelsens dagsorden
Så heldigvis er bestyrelserne kommet til den erkendelse, at digitalisering skal sættes på dagsordenen. Men hvad gør man så helt konkret?
Hvordan gør man helt konkret?
Man starter med at kortlægge forretningsmodellen, Mette anbefaler Business Model Canvas, som også anvendes på bestyrelsesuddannelserne ved Aarhus Universitet. Og dernæst kan man bringe de digitale værktøjer og teknologier i spil, som bedst muligt forløser de strategiske muligheder – eller minimerer de strategiske begrænsninger.
Bestyrelserne skal simpelthen langt tættere på virksomhedens forretningsmodel og kende kerneforretningen i langt mere detalje, end det er blevet fortolket i det mere traditionelle bestyrelsesparadigme.
Bestyrelsen kan ikke bidrage, hvis ikke den forstår deltaljerne i forretningsmodellen. Her viser det igangværende forskningsprojekt fx, at bestyrelse og direktør ikke har et ensartet billede af forretningsmodellen. Og den går ikke, hvis vi vil bedrive en forsvarlig strategisk ledelse fra bestyrelseslokalet.
Så helt kort – 3 skridt til at arbejde med digitalisering i bestyrelsen:
- Kortlæg forretningsmodellen: Hvor er den brændende platform?
- Læg en digital linse ned over forretningsmodellen og se, hvor digitale værktøjer, teknologier og andre megatrends kan berige forretningen
- Planlæg og prioritér benhårdt: Når SMV’erne blot får skabt den første succes med digitalisering, skal det nok komme til at buldre derudaf derefter
Tusind tak til Mette for – endnu – et veloplagt oplæg om det værdiskabende bestyrelsesarbejde!
Laura Vilsbæk
Medlem af Bestyrelseskvinder
Se min bestyrelsesprofil her.